Skriven: 2004-05-11 Byggd: Juli-September 2003 |
||
LCD och DC/AC Omvandlare
Jag har sedan länge varit fascinerad av enklare LCDisplayer och själva grejen att ha en sådan kopplad till en dator för att visa lite information om allt möjligt. Det skulle ju vara perfekt att ha en sån i bilen så att den scrollar aktuell låt i winamp på en rad och sedan tid i låten, datum och klocka på den andra raden.
Det perfekta stället för en sån display måste vara precis till höger om ratten, där finns det två stycken plastrutor liknande dem som är till för strömbrytare i panelen fast större. I den ena har jag en volvo-original digital temperaturmätare, och den andra är tom. Så en LCD till datorn där skulle verkligen inte skada.
Jag började söka på nätet efter instruktioer och lödschema. Jag hittade en enkel guide på en privat hemsida (vilken tyvärr inte är aktiv längre), han använde en 2×20 raders display, men jag fick använda en 2×16, annars hade det inte fått plats. Det var faktiskt den enda displayen jag hittade som fick plats. En fyra raders display hade gått på höjden men inte på bredden, fast att den bara har 16 tecken i bredd.
Displayen är färdiglödad och fäst i plastplattan, färdig för montering i bilen!
Som ni ser fick den precis plats i plastplattan, det var typ högst 1mm över på varje sida, själva kretskortet på LCD:n sticker ut på båda sidorna bakom plattan, men det gör inget för där är så klart lite plats över bakom i panelen… Volvo 240 äger.
Strömförsörjningen blev ett stort problem.. jag ville ha en strömförsörjning på 12 volt rakt igenom. Jag hittade inget DC nätaggregat, allt var 230 volt (nu finns det flera olika DC nätagg, men det hade inte kommit ut riktigt när jag behövde ett. Jag gjorde en uppgradering på detta i efterhand, läs gärna om det: CarBlaster Update). Men jag tänkte att jag kunde använda 12 volt ändå, för att det första som finns i ett vanligt AC (230v) nätaggregat är en transformator som gör om de här 230 volten till 12 volt. Så jag tänkte förbikoppla 12 volt direkt efter transformatorn, men då gällde det att ha en stabil spänning på 12 volt, eftersom att datorn startar om så fort spänningen sjunker under 12V. Lösningen på detta fann jag väldigt svår, för där fanns ingen spänningsstabilisator på elfa som klarade mer än 50W, jag behövde i alla fall minst 100W. Jag rådfrågade 3 olika tekniker på Elfa support, men ingen kunde hjälpa mig. Då gav jag upp den idén. Men jag vet att det går att lösa, och att det egentligen inte är så svårt, förstår bara inte varför ingen på Elfa hade någon lösning på det.
Så jag fick helt enkelt använda mig utav en enkel DC/AC omvandlare på 150W som köpte jag på Hobbex, den var i lagom storlek och kostade inte allt för mycket. Så här ser den ut:
DC/AC Omvandlare och strömbrytare.
Strömbrytaren som finns på bilden är monterad i ännu en sådan tom platta i panelen och den är till för att bryta strömmen innan DC/AC omvandlaren och TFT skärmen, dvs att strömmen bryts till alla datorprylar i bilen när man slår av den. Det är ett måste, för att DC/AC omvandlaren, nätaggregatet och TFT skärmen drar lite krypström när de är avstängda vilket resulterar till att bilbatteriet laddas ur förr eller senare.
Mycket utrymme bakom mittkonsolen också :yes:
Omvandlaren monterad med dubbelhäftande tejp bakom mittkonsolen.
Från början när datorn precis blivit färdig hade jag bara ett bilbatteri. Jag märkte rätt snabbt att om man står stilla för länge med datorn på och blåser på för fullt med bilstereon så suger det musten ur batteriet rätt snabbt hehe :shock: Så jag fick ta till startkablarna rätt ofta då…
Numera har jag ett underhållsfritt batteri på 80Ah monterat i högra baljan i bagageutrymmet, det får plats där utan att stjäla plats från bagageutrymmet (återigen 240 äger). Jag svetsade helt enkelt två vinklar som den står i och sedan ett spännband runt om, funkar hur bra som helst! Jag har även kopplat relä till det som styr laddningen, manöverspänningen har jag tagit från baklamporna. Så att när jag startar motorn och baklamporna tänds, då kopplar reläet ihop batterierna så att båda laddas och så fort baklamporna släcks, (dvs när jag stänger av motorn igen) då står extrabatteriet för sig själv och driver dator och stereo.
Batteriet i högra baljan i bagageutrymmet.
Täckt över med mattan, spännt fast min fina pryllåda ovanpå ;)
Batteriet klarar att hålla igång systemet 1 timme och 10 minuter om jag har stereon på max volym! Man klarar sig lätt på ett batteri också, men då gäller det att inte stå stilla för länge med allt igång. Men vill man stila på bilträffar och dylikt så krävs det två batterier, så det va jag rätt snabb på att fixa ;)
- Sida 01: Inledning
- Sida 02: Förberedelser
- Sida 03: Övriga småprylar
- Sida 04: Montering av DVD-ROM och touchpad
- Sida 05: Moderkort, nätaggregat och TFT-display
- Sida 06: Tangentbord och skärmfäste
- Sida 07: LCD och DC/AC omvandlare
- Sida 08: Montering av komponenter på plexi-platta
- Sida 09: Själva datorn färdig!
- Sida 10: Det färdiga resultatet
- Sida 11: Kostnader
- Sida 12: Slutord